Blue Monday, 2019 en iets met SEO

Tijd voor een nieuwe blog, want, nieuw jaar en dat soort dingen. As we speak (op het moment van schrijven) zijn we al een aantal dagen in het jaar 2019 aanbeland. Tijd voor een update van mijn website en tijd voor wat nieuwe tekst.

Ik ben werkzaam als SEO Marketeer en vind dit verdomd leuk, maar het kan ook zeker “best lastig”zijn.

Waarom is SEO lastig?

foto gemaakt door Marcel Niek van de rode bloed wolf maan
Foto.

Omdat SEO niet een vak is wat je in één uur kunt uitleggen. Je leert het, zoals met alles in het leven, met vallen en opstaan. Één van de belangrijkste tips die ik je kan geven is vooral je eigen weg te volgen. Want wat nu echt hip is, dat zijn SEO blogs of mensen die SEO advies geven. Echter is een SEO advies voor een MKB garage in de Achterhoek anders dan voor een Jumbo (die Supermarkt inderdaad, welke ook hele vette racers, Verstappens en racingteams sponsort) welke Nationaal en Internationaal opereert.

Dit was voor nu mijn eerste blog van dit jaar, ik schrijf er vast nog meer.

Happy Blue Monday. (:

SEO: Waarom Ik het leuk vind.

Vaak stelt men aan mij de vraag wat ik doe. Het antwoord daarop is steevast: online marketeer. Waarom? Omdat het begrip online marketeer (of online marketer) het meest makkelijk uit te leggen is.

Google bijvoorbeeld eens op mijn naam: “marcel ketellapper”. Wat zie je dan?

bereik ook hogere posities met mij

Juist. Ik sta op 1. En, juist dát, dat is gaaf. 🙂

Meer lezen? Lees dan ook eens mijn andere blogs, zoals hoe ik het vak SEO zie veranderen in de nabije toekomst of kijk eens bij mijn seo tekst tips.

SEO en AI: de toekomst

As we speak zitten we naar mijn mening op een keerpunt voor wat betreft het begrip Artifical Intelligence, vertaald naar het Nederlands Kunstmatige Intelligentie.

Althans, als we “Wait, but why?” mogen geloven. Dit geciteerde artikel stamt al uit 2015, dat is maar liefst 3 jaar geleden, en de ontwikkelingen zijn zeker niet langzamer gegaan sinds 2015. In het artikel stelt men zelfs dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan.

Een jaar later, in 2016, kwam Google met de update Google Rankbrain.

Een mens is in principe geprogrammeerd om naar de toekomst te kijken. Sterker nog, je moet eigenlijk in het hier en nu leven. Wat uit maakt is nu, niet wat er 1 miliseconde geleden gebeurde of wat er over 1 miliseconde staat te gebeuren. Daar heb je geen invloed op namelijk. Je kunt je er druk om maken maar naar alle waarschijnlijkheid heeft je circle of influence bar weinig te maken met de wereld “om je heen”. 🙂

Dit was mijn eerste deel over SEO (zoekmachine optimisalitie en AI (artifcial inteligence.) Deel II volgt a.s.a.p.

Marcel Ketellapper

Webteksten schrijven: 5 praktische tips

Web teksten schrijven: ik doe het al enige tijd als fulltime job, voor middel tot grote B2B klanten en klanten uit het MKB bedrijfsleven.

Mijn go-to methode toen ik ooit begon met dit werk, was als volgt;

zoekwoorden opzoeken en dan de hele tekst vol jakkeren met die zoekwoorden.

Dat werkt echt super, nouja,  soort van…

De beste manier is om alvorens te starten met schrijven, uitgebreid onderzoek te doen. Uiteindelijk kun je web teksten schrijven ook SEO tekst schrijven noemen, of ‘tekst schrijven voor een website’. In alle gevallen komt het erop neer dat je de tekst schrijft voor de websitebezoeker, die op zoek is naar meer informatie over jouw dienst of product.

Om je op weg te helpen met het schrijven van goede webteksten, geef ik je 51 gratis tips die je direct kunt inzetten. Ik heb het dan over zowel content tips als SEO tips. De ene zegt dat content king is, de andere zegt dat SEO dood is, maar de waarheid ligt (zoals bij praktisch alle zaken) ergens in het midden. 😉

1. Bezint eer ge begint

Voordat je begint met schrijven, dien jij je te verplaatsen in de potentiële websitebezoeker. Waar zijn zij naar op zoek? Wat willen ze graag lezen? En wat bijvoorbeeld echt niet?

2. Keywords behoren tot de verleden tijd

Dat is niet helemaal waar. De nummer 1 zoekmachine is nog steeds Google, althans in Nederland. Wanneer je via bijvoorbeeld jouw smartphone een zoekopdracht intikt via de Google Chrome browser, gaat Google razendsnel alle informatie die op haar servers staat doorzoeken. Vervolgens wordt aan jouw een pagina vol resultaten getoond, op basis van het ingevoerde keyword. Het is nog altijd een robot (die steeds slimmer wordt, lees; AI (artificial intelligence)). Dus het beste is Google voor de gek te houden. Dus je kunt op een slimme manier Google nog steeds vertellen waar jouw webpagina over gaat.

3. Zorg voor een goede SEO tekst structuur

Wanneer je het woord SEO noemt, ontstaat er bij sommige mensen spontaan paniek. Dat is nergens voor nodig. SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie, houdt in dat je aan Google zo duidelijk mogelijk aangeeft waar jouw tekst over gaat.

Het technische verhaal (Off-page SEO & Technische SEO) bewaar ik voor een later moment, maar het juist en SEO vriendelijk indelen van je webteksten is gemakkelijk te realiseren.

  • Zorg voor een goede titel, de H1. Dit is de eerste titel die je meegeeft aan je webtekst. Vaak zie je dat jouw CMS systeem (bijvoorbeeld WordPress, Joomla of Magento) dit al automatisch doet. In deze H1 titel plaats je de zoekterm zo ver mogelijk vooraan.
  • Zorg voor H2 tussenkoppen. In de laatste tussenkop verwerk je dan ook weer het zoekwoord.
  • Geef een afbeelding in jouw tekst, of een video,  het zoekwoord mee. Dus in dit geval moet er in dit blog een ‘SEO tips – uitgelicht’ afbeelding worden geplaatst bijvoorbeeld.

4. Zet je bezoeker aan tot actie

Het onderdeel wat niet mag ontbreken in je webtekst is de call-to-action, de aanzet tot actie. Vaak is dit een duidelijk in beeld gebrachte knop.

Een voorbeeld knop voor je webtekst die je schrijft

Is de knop je opgevallen? 🙂 Dan heeft het gewerkt. Een dergelijke ‘button’ mag niet ontbreken op je webtekst, als het je doel is om potentiële klanten te overtuigen.

Een call-to-action kan vele vormen hebben;

  • Het inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Het downloaden van een tutorial in PDF-vorm
  • Een gratis te downloaden whitepaper
  • Het inschrijven voor een event
  • Het opvragen van een folder
  • Etc.

5. Less is more

Kort, maar krachtig, luidt een bepaald gezegde. Met de komst van smartphone is de aanpak voor het schrijven van een goede webtekst nogal gewijzigd.

Als je toegang hebt tot de gegevens, kijk dan eens in het Google Analytics account van jouw website of webshop of daar ook een overzicht staat welke aangeeft via welk device de bezoeker je domein bezoekt.

Je zult zien dat veel bezoekers via hun smartphone jouw website benaderen. Schermen worden kleiner en men scant de tekst tegenwoordig. Schrijf dus kort en bondig, én enkel over het onderwerp waarover jij wilt schrijven.